SÄHKÖPOSTI

Postini lähtee mutta ei saavu, missä vika?

Jos käytät sähköpostin lukemiseen Microsoft Outlook, Thunderbird tai muuta vastaava sähköpostiohjelmaa, etkä saa sähköpsteja, niin tarkista sähköpostitiliasetuksista saapuvan postin palvelin. Palvelintiedot löytyvät useimmiten sähköpostiohjelman Työkalut -valikosta, Tilit ( tai sähköpostitilit ) asetuksista. Valitse asetuksista käyttämäsi tili ja tarkista tilin ominaisuuksista, että saapuvan postin palvelimena lukee: pop.nettitieto.fi. Jos näin ei lue, niin muuta asetuksia ja tallenna ne.


Saan kyllä postini, mutta oma postini ei lähde

Jos käytät postisi lukemiseen Microsoft Outlookia, Thunderbird tai muuta vastaava postiohjelmaa, eikä postisi lähde, niin kannattaa tarkistaa sähköpostitiliasetuksista lähtevän postin palvelin. Se löytyv ohjelman Työkalut -valikosta, Tilit ( tai sähköpostitilit ) asetuksista. Valitse sieltä käyttämäsi tili ja katso tilin ominaisuuksista, että lähtevänpostinpalvelimena on sinun Internet-yhteytesi tarjoavan operaattorin palvelin. Alla lueteltuna yleisimpiä internetoperaattoreiden lähtevän postin palvelimia, jos omasi ei löydy listasta, niin ota yhteyttä omaan Internetyhteyden tarjoajaasi. Mikäli sähköpostiohjelmasi tukee niin voit käyttää myös lähtevän postin palvelimena myös NettiTiedon lähtevän postin palvelinta salattuna. Ohjeet salatun yhteyden käyttöönottoon Microsoft Outlook ohjelmassa löydät täältä.

SONERA: mail.inet.fi                                           
DNA: smtp.dnainternet.net
SAUNALAHTI: posti.saunalahti.fi
WELHO/HTV: smtp.welho.com
ELISA/KOLUMBUS: smtp.kolumbus.fi
AURIA: mail.auriamail.net
MBNet / MBinternet: posti.mbnet.fi (mail.mbnet.fi)
SongNetworks: smtp.song.fi
GoHome: smtp.boksi.fi


Ongelmia salasanan ja tunnuksen kanssa

Kun kirjaudut sähköpostiisi selaimen kautta, niin tarkista, että kirjautumisosoitteesi on NettiTiedon Nettipostin osoite eli https://webmail.nettitieto.fi .
Tarkista myös, että ole kirjoittanut tunnuksesi oikeassa muodossa. Käyttäjätunnus sähköpostiin on muodossa  nimi_domain_fi. Unohdetun salasanan tilalle saat uuden, kun otat yhteyttä apua@nettitieto.fi -osoitteeseen tai numeroon 0200 19 111.

Haluaisin ohjata postini toiseen osoitteeseen, miten teen sen?

Postin edelleenlähetyksen tekeminen on helppoa. Kirjaudu ensin Nettipostiin. Valitse kirjautumisen jälkeen oikeasta yläkulmasta Asetukset. Valitse tämän jälkeen Suotimet -> Lisää uusi -> Anna suotimelle nimi -> valitse Kaikki viestit -> Valitse pudotusvalikosta Uudelleen ohjaa osoitteeseen -> lisää osoite johon haluat lähettää postit edelleen.

Mikäli haluat edelleenlähettää sähköpostin useaan osoitteeseen, niin klikkaa sähköpostikentän oikealta puolelta ”plus” -painiketta jolloin avautuu uusi kenttä jossa voit edellä mainitulla tavalla valita alasvetovalikosta ”Uudelleenohjaa osoitteeseen”, ja osoite mihin haluat edelleenlähettää sähköpostia. Mikäli haluat säilyttää kopion viestistä Nettipostissa, niin valitse alasvetovalikosta ”Lähetä kopio osoitteeseen”. Huomaa kuitenkin, että postilaatikkosi täyttyy pikkuhiljaa, mikäli jätät kopion laatikkoon. Muista siis silloin tällöin käydä tyhjentämässä turhia viestejä pois Nettipostista.



Tallenna vielä asetukset sivun alareunasta Tallenna -painikkeella.

Olen tottunut käyttämään muotoiluja tekstissä, eikö Nettipostin sähköpostissa voi niitä käyttää?

Kyllä voi! Saat tehtyä muotoiluja viestiisi valitsemalla Asetukset  kohdasta Viestien kirjoittaminen -> Pääasetukset -> Kirjoita HTML -muodossa kohtaan Aina. Nyt sinulle aukeaa viestin kirjoittamisen yhteydess editori, jonka avulla voit mm. lihavoida, kursovoida, värittää
tekstiä tai vaihtaa fonttityyliä.

Tallenna vielä asetukset sivun alareunasta Tallenna -painikkeella.

Nettipostissa on automaattinen lomavastaajaominaisuus, miten teen lomaviestin ensimmäistä kertaa?

Kirjaudu Nettipostiin sähköpostitunnuksillasi osoitteessa https://webmail.nettitieto.fi

Lomavastaaja lisään valitsemalla oikeasta yläkulmasta Asetukset. Valitse tämän jälkeen Suotimet -> Lisää uusi. Anna suotimen nimeksi Lomavastaaja ja valitse täsmäämään kaikkia viestejä. Valitse pudotusvalikosta Poissaoloviesti, sekä täytä vastausviestin Aihe – kenttä ja itse sähköpostin lähettäjälle välitettävä viesti. Täydennä Aliakset – kenttään omat sähköpostiosoitteesi. Erottele sähköpostiosoitteet pilkulla, ilman välilyöntejä.

Tallenna lopuksi asetukset Tallenna – painikkeella.


Minulla näkyy Inboxissani koko ajan lukemattomia viestejä, vaikka niitä ei oikeasti ole yhtään, miksi?

On mahdollista, että olet poistanut viestejä lukematta niitä. Tällöin ohjelma näyttää, että olisi lukemattomia posteja. Voit ratkaista ongelman kahdella tavalla: 1. voit tuhota lopullisesti poistetut viestit klikkaamalla "Tuhoa poistetut "linkkiä oikealta ylhäältä tai 2. voit klikata "Näytä poistetut"-kohtaa, jolloin ohjelma näyttää kaikki poistetut viestit. Tämän jälkeen (jos et halua vielä lopullisesti tuhota viestejä), rastita paksummalla tekstillä merkitty lukematon viesti vasemmalta, ja "Merkitse"-kohdan vetovalikosta yläpuolelta, merkitse viesti vanhaksi. Tämän jälkeen voit vielä piilottaa poistetut viestit  "Piilota poistetut" -kohdasta.


Roskapostia tulee - apua mitä teen

Käy katsomassa, miten voidaan tehdä sääntö, joka estää roskapostin saapumisen.


Mitä tarkoittaa sähköpostissa alias?

Sinulla voi olla sähköpostiosoitteessasi kaksi aliasta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki postit näihin kirjoitettihin osoitteisiin ohjautuvat samaan paikkaan ja niitä myös luetaan samasta paikasta.


Kuinka usein tulevat sähköpostit haetaan?

Voit itse määritellä, kuinka usein tulevat postit haetaan palvelimelta. Valitse oikeasta yläkulmasta Asetukset. Valitse tämän jälkeen "Asetukset" -> "Käyttöliittymä"Valitset Päivitä -kohdan vetovalikosta kuinka usein Nettipostin postit haetaan. Talleta lopuksi asetukset.


Mitä eroa on IMAP ja POP -protokollilla?

Pop -protokolla hakee postit palvelimelta omalle koneelle ja samalla poistaa ne palvelimelta. Joissain postiohjelmissa on kuitenkin mahdollisuus säilyttää kopio viestistä palvelimella, mutta tällöin postikiintiö saattaa helposti täyttyä. IMAP -protokolla puolestaan säilyttää postit palvelimella ja mahdollistaa kansioiden tekemisen palvelimelle.

Viestien poistaminen Nettipostista

Sähköpostilaatikon käytössä olevan levytila on näkyvillä Nettipostin vasemmasta alalaidasta. Postilaatikon käytössä olevaa tilaa kerryttävät Saapuneet kansiossa ja muissa kansioissa olevat viestit sekä Nettipostista lähetetyt viestit (Lähetetyt-kansio). 




Voit poistaa viestin klikkaamalla viestiä ja valitsemalla tämän jälkeen Poista -kuvaketta. Mikäli haluat poistaa useita viestejä kerralla valitse poistettavat viestit pitämällä Ctrl – näppäintä pohjassa. Vaihtoehtoisesti voit poistaa kaikki viestit valitsemalla sivun alareunasta Valitse -pudotusvalikosta Kaikki, jolloin kaikki viestit tulevat valituksi kerralla.


Miten muutan sähköpostini lähettäjäosoitteen?

Kirjaudu sisään Webmailiin. Valitse kirjautumisen jälkeen oikeasta yläkulmasta ”Asetukset”  ja valitse tämän jälkeen vasemmasta valikosta ”Asetukset” -otsikon alapuolelta paina ”Identiteetit” -kohta.

Kirjoita Näkyvä nimi – kenttään nimi joka näytetään sähköpostin lähettäjä – kentässä ja ”Sähköposti” – kenttään sähköpostiosoitteesi, jonka haluat näkyvän lähettäjäosoitteena. Tallenna asetukset lopuksi Tallenna -painikkeella.


Sähköpostiin tulevat väärät virheviestit

Monille yrityksille on tullut huomattavia määriä virheviestejä sähköposteista, joita he eivät ole lähettäneet. Viestien tulva johtuu siitä että roskapostittajat lähettävät postia väärennetyllä osoitteella. Roskapostittajat eivät näissä tapauksissa edes halua vastaanottaa vastauksia lähettämiinsä viesteihin, vaan yrittävät houkutella käyttäjiä esimerkiksi klikkaamaan viestissä mainittua linkkiä, joka voisi saastuttaa koneen. Sähköpostiosoite voi olla kerätty nettisivulta tai viruksen saastuttaman koneen osoitekirjasta.

Saapuneet viestit eivät varsinaisesti ole roskapostia, vaan virheilmoituksia siitä, ettei kyseisiä viestejä kyetty toimittamaan perille.

Sähköpostistandardin puutteista johtuen ongelmaan ei ole varsinaista ratkaisua, koska oikeita postijärjestelmän vastausviestejä ei voida erottaa "vääristä" viesteistä. Tästä johtuen viestejä ei voida poistaa postijärjestelmätasolla.

Nettipostiin voi kuitenkin tehdä suodatinsäännön, jolla nämä virheilmoitusviestit voidaan ohjata suoraan roskakoriin.

Suodatinsäännön tekeminen

Kirjaudu Nettipostiin osoitteessa https://webmail.nettitieto.fi. Valitse kirjautumisen jälkeen oikeasta yläkulmasta Asetukset. Valitse tämän jälkeen Suotimet -> Lisää uusi.

Anna suotimelle nimi (esim. ”Poista virheviestit”).  Valitse ”Suotimen säännöt” täsmäämään ”täsmää johonkin säännöistä”.  Valitse pudotusvalikosta esimerkiksi seuraavat säännöt:

  •  Lähettäjä: sisältää sanan ”Mailer-Daemon”
  • Lähettäjä: sisältää sanan ”postmaster@”
  • Aihe: sisältää sanan ”Returned mail”
  • Aihe: sisältää sanan ”Failure notice”
  • Aihe: sisältää sanan ”Blocked by our bulk email filter”
  • Aihe: sisältää sanan ”Undeliverable”
  • Aihe: sisältää sanan ”Delivery notification”
  • Aihe: sisältää sanan ”Delivery status notification”
  • Aihe:sisältää sanan ”Undelivered mail returned to sender”

Lisäämällä  useita suotimia, napsauta aina lisäyksen jälkeen oikealta puolelta "Plus" -painiketta, jolloin avautuu uusi kenttä johon voit lisätä uuden suotimen. Mikäli yllä lueteltu lista ei kata kaikkia virheviestejä, niin voit itse lisätä suotimia virheviestien perusteella.

Suotimen sääntöjen jälkeen valitse "Suotimen toiminnot" -otsikon alapuolelta pudotusvaqlikosta valitsemasi toiminto esimerkiksi "Siirrä viesti kansioon", jonka jälkeen voit valita oikeanpuoleisesta pudotusvalikosta esimerkiksi roskakori.

Tallenna asetukset lopuksi "Tallenna" -painikkeella.

Suodatinsäännöstä vaiheutuu vastaavasti ongelma, että esimerkiksi lähetettäessä postia vahingossa väärää sähköpostiosoitteeseen, myös tämä virheilmitus ohjautuu roskakoriin.